Op vrijdag 5 september, organiseerde we in Eindhoven een kennissessie over de nieuwe ABU-cao 2026. Meer dan 45 gasten van BackOfficer waren aanwezig.
De sessie werd verzorgd door Tres Dijkshoorn van FlexAssets, die onze gasten op een heldere manier meenam in de belangrijkste wijzigingen. Tijdens de sessie werd duidelijk wat de nieuwe cao inhoudt en welke impact dat heeft voor ons, onze intermediairs, flexmedewerkers en vooral de inleners. De sessie bracht iedereen veel stof tot nadenken en vooral meteen veel concrete handvatten om mee aan de slag te gaan.
De kern van de nieuwe ABU-cao 2026 is duidelijk: deze is vooral ingevoerd als reactie op de Wet meer zekerheid flexwerkers. Die wet vraagt om eerlijkere contractvormen, kortere fases en meer bescherming voor flexmedewerkers. En deze nieuwe cao loopt vooruit op deze nieuwe regels. Een akkoord werd bereikt tussen ABU, NBBU en vakbond LBV.
De nieuwe ABU-cao 2026 brengt ingrijpende veranderingen met zich mee voor intermediairs, flexmedewerkers en inleners. Tijdens de kennissessie zijn de belangrijkste punten overzichtelijk op een rij gezet:
Een belangrijk speerpunt van de nieuwe cao is de invoering van gelijkwaardige beloning. Dat klinkt logisch, maar in de praktijk roept het vaak vragen op. Zo werkt het:
Let op: de gelijkwaardigheid wordt in twee stappen getoetst:
Pas als beide stappen kloppen, is er echt sprake van een gelijkwaardige beloning.
Naast de wijzigingen in de cao kwamen ook de praktische gevolgen voor de SETU-uitvraag aan bod. Dit zijn de belangrijkste punten:
Na al deze inhoudelijke punten was er ook ruimte voor vragen. De reacties achteraf waren geweldig positief, onze sessie werd met een gemiddelde van een 8,6 beoordeeld.
Bij BackOfficer vinden we het belangrijk om onze partners niet alleen te ondersteunen in de dagelijkse praktijk, maar ook te informeren over veranderingen die impact hebben op hun organisatie. Wij zijn immers de collega op afstand. Juist in deze periode, waarin er vóór 1 januari veel geregeld moet worden, staan wij klaar om onze partners van de beste service te voorzien en extra ondersteuning te bieden.