Vanaf 1 januari 2026 gaat de nieuwe cao voor uitzendkrachten in en die zet de manier waarop we de kostprijs berekenen flink op zijn kop.
Het gevolg? Hogere kosten, meer administratie en best wat vragen in de flexbranche. Maar voor we in paniek raken: laten we rustig bekijken wat er precies verandert, waarom dat gebeurt en vooral: hoe je er slim mee omgaat.
Het sleutelwoord is gelijk(waardig)e beloning. Waar we tot nu toe werkten met de inlenersbeloning, komt er nu een stap bovenop: alle arbeidsvoorwaarden van de inlener worden één-op-één of gelijkwaardig toegepast op de flexmedewerker.
Concreet betekent dit:
Het idee hierachter is eerlijkheid: gelijke voorwaarden voor iedereen die hetzelfde werk doet. Maar het vraagt wél om veel meer administratie per inlener en een goede onderbouwing voor de uiteindelijke kostprijsberekening.
Veel mensen denken: de kostprijs is het loon plus een beetje marge. In werkelijkheid zit er veel meer achter:
Het is dus een hele optelsom van kosten en verplichtingen. Als je dat weet, klinkt een stijging van de kostprijs al wat logischer.
Het berekenen van de nieuwe kostprijzen wordt vanaf 2026 een stuk complexer. Niet omdat het technisch niet kan, maar omdat je per klant veel meer informatie moet verzamelen en verwerken:
Een logische bijkomstigheid is natuurlijk dat al deze informatie ook helder en duidelijk wordt vastgelegd op loonstroken en in uitzendbevestigingen. Er is in dit proces geen ruimte voor vaagheden dus.
Ja, de kostprijs gaat omhoog. Ja, er komt meer administratie bij kijken. Maar er zijn ook voordelen:
En met de juiste tools en voorbereiding is het straks een kwestie van processen stroomlijnen.
Uiteindelijk gaat dit allemaal niet alleen over kosten, maar ook over goed werkgeverschap. Door eerlijk en transparant te zijn over tarieven, arbeidsvoorwaarden en afspraken, bouw je vertrouwen op. En dat betaalt zich terug – niet alleen in tevreden inleners en flexmedewerkers, maar ook in minder gedoe en meer rust in je organisatie.
De kostprijs 2026 brengt verandering, dat is duidelijk. Maar paniek is nergens voor nodig. Met een goede voorbereiding, duidelijke communicatie en de juiste hulpmiddelen hou je de regie.
Het kost misschien meer tijd om alles goed in te richten, maar uiteindelijk zorgt het voor meer duidelijkheid en een eerlijkere verdeling voor iedereen.