“Bij BackOfficer krijg je de mogelijkheid om te groeien en jezelf te ontwikkelen”

Manon van Dinther (43) is verantwoordelijk voor het debiteuren- en crediteurenbeheer bij BackOfficer. Ze woont met haar man en twee kinderen in Oss. Tijdens de zomermaanden staat ze graag op haar supboard, pakt een terrasje of bezoekt een festival. Binnenkort gaat ze het boksen weer oppakken. Benieuwd wat Manon op kantoor allemaal voor elkaar bokst?

Door ervaring én wilskracht steeds een stapje verder

Manon is geboren op de Antillen en op haar 13e naar Nederland gekomen. Ze heeft een secretariële/administratieve opleiding afgerond en is daarna begonnen met werken. Ze moest al vroeg haar eigen boontjes doppen want haar ouders immigreerden naar Aruba toen ze 17 jaar oud was. Manon en haar broer bleven in Nederland. De jaren daarna heeft ze voor verschillende bedrijven gewerkt in uiteenlopende functies. Als receptioniste, op het secretariaat, de backoffice, én als rechterhand van de directie. Al werkende deed Manon kennis en ervaring op. Dat in combinatie met haar wilskracht brachten haar steeds een stapje verder. Ze werkt ruim twee jaar bij BackOfficer als Finance officer.

medewerkersverhaal manon

Wat doet een Finance officer?

In de periode dat Manon werkzaam is als Finance officer heeft ze het crediteurenbeheer overgenomen en het debiteurenbeheer opgestart. Wat ze doet? Manon zorgt ervoor dat alle debiteuren betalen als de betalingstermijn is verstreken. Daarnaast doet ze creditchecks en zorgt ze voor betalingsregelingen, vordering en eventueel incasso’s. Manon: “Dat zijn niet altijd de meest gemakkelijke gesprekken. Als ik er dan samen met de klant uit ben gekomen, dus zonder een externe partij, geeft dat een goed gevoel. Uiteindelijk moet ik toch binnen een bepaalde tijd zorgen dat het geld binnenkomt. Wij zijn geen bank en ook geen Klarna. Er moet gewoon betaald worden.“ Naast debiteurenbeheer hoort ook het crediteurenbeheer tot het takenpakket van Manon.

 

Wat het werk als Finance officer zo leuk maakt? “Variatie. De ene keer gaat het soepel en heb je geen omkijken naar een klant, de andere keer is het behoorlijk ingewikkeld en moet je goede afspraken maken om te zorgen dat je toch geld binnenkrijgt. Daarnaast is het contact met de klanten erg leuk. Ondanks dat de gesprekken niet altijd leuk zijn.” Het meeste klantcontact verloopt per mail of telefonisch en een enkele keer moet Manon met de klant om tafel. Dit is in gevallen dat het over behoorlijke bedragen gaat. Er is dan altijd een onafhankelijke intermediair bij.

Superkrachten

Waar moet je goed in zijn om de rol van Finance officer goed te vervullen? “Het is belangrijk dat je communicatief sterk bent en dat je kunt signaleren. Is het een probleemgeval of niet? En hoe zit het met het betalingsgedrag? Het is continu peilen wat je klant aan het doen is. Daarnaast moet je stevig in je schoenen staan en zorgen dat je rustig blijft. Sommige klanten kunnen behoorlijk tekeer gaan. Het is belangrijk dat je dan altijd je geduld bewaard en op een normale toon blijft praten. Uiteindelijk wil je toch dat ze betalen.” Een stukje marktkennis is ook altijd handig. Wat gaat er gebeuren door de stijging van energienota’s bijvoorbeeld? “In een geval zoals deze hang je wat vaker aan de telefoon. In plaats van het versturen van een betalingsherinnering na 40 dagen, bel ik met de klant. Ook schakel je bij het uitblijven van betalingen met een intermediair om te kijken hoe we samen tot een oplossing kunnen komen. Zij kunnen iets meer druk uitoefenen om eventueel te zorgen dat de klant betaald.”

 

Manon krijgt energie als alles inzichtelijk en onder controle is. “Het is  fijn als het gewoon klopt, dat het loopt. Je werk is nooit af en je moet prioriteiten stellen. Dat je antwoord kunt geven op vragen, dat vind ik belangrijk.”

Ruimte voor groei en ontwikkeling

BackOfficer is de afgelopen tijd flink gegroeid en daarmee ook het werk op de afdeling Finance. “Als je wilt dat het 100% goed gaat, dan is versterking nodig en daarom is onlangs een nieuwe collega gestart om onze afdeling te ondersteunen en professionaliseren.” Manon krijgt hierdoor de ruimte om zich verder te verdiepen in haar functie. Haar ambitie is om zichzelf te ontwikkelen en door te groeien in haar vakgebied. Ze wil zich met name verdiepen in de juridische kant van het debiteurenbeheer. “Bij BackOfficer krijg je de mogelijkheid om bijvoorbeeld een cursus of studie te volgen. Samen wordt er gekeken naar wat past bij jou als persoon én wat een positief effect heeft op het bedrijf.”

Manon zit helemaal op haar plek bij BackOfficer. “Ik heb nu echt een baan gevonden die bij me past, waar ik plezier in heb. Dat ik het debiteurenbeheer zelfstandig heb opgebouwd en heb meegedacht met processen en het continue bijsturen daarvan. Dat ik iets heb neergezet. Daar ben ik trots op.” Net als haar collega’s is Manon recht voor haar raap en een harde werker. “Alle neuzen staan dezelfde kant op. Iedereen is anders maar we hebben wel dezelfde normen en waarde.” Maar er is zeker ook tijd voor gezelligheid en ontspanning…

Workcation

Ja, dit is precies wat je denkt dat het is: op vakantie met je collega’s om vanaf een zonnige locatie te werken én vakantie te vieren. Begin juli staat dit leuke reisje op de planning bij BackOfficer. Met bijna alle BackOfficers vliegen ze voor een weekje naar het Spaanse L’Albir (Alicante). “Het is de eerste keer dat er een workation wordt georganiseerd – een initiatief vanuit de directie. Het is een veelbesproken onderwerp onder collega’s. We kijken er allemaal heel erg naar uit!” zegt Manon vrolijk.

Be our next BackOfficer!

Denk jij onze nieuwe superheld(in) te zijn? Bekijk dan onze vacatures, misschien zit er wel de perfecte missie voor jou tussen.