Groeien als beginnend uitzendbureau?

Jij bent uitzender en jij wil groeien! Maar… kan dat wel als beginnende uitzender? Of ben je nog niet helemaal tevreden over jouw resultaten? Met onderstaande tips helpen wij je graag verder!

1. Begin klein

‘…. Maar ik wil toch groeien’, zul je wel denken. Dat klopt, maar hiervoor zul je toch klein moeten beginnen, uiteindelijk zal dat het meeste opleveren.
De uitzenderbranche groeit en groeit, er lijkt geen rem op te zitten. Uitzendbureaus komen als paddenstoelen uit de grond geschoten. Je voelt hem al aankomen: jij móet dus uitblinken!

De beste methode hiervoor is om een zo’n specifiek mogelijke sector te vinden waarin jij jouw werk doet. Zo zorg je voor minder concurrentie. Wel belangrijk dat er wel vraag is naar personeel in de sector die je kiest. Daarnaast helpt het ook als je kennis of werkervaring hebt in die specifieke branche.

Door één of enkele branches te kiezen waar jij je op richt, bewaar je de focus. Dat is enorm belangrijk, zeker als startende onderneming. Op die manier laat jij je niet afleiden door zaken die geen betrekking hebben tot jouw sector. Een bijkomend voordeel is dat je maar enkele branche specifieke cao’s in de gaten hoeft te houden.

2. Krachten bundelen

Het meest ideale scenario is om met twee personen een uitzendbureau op te starten. Waarom twee personen? Omdat je dan van begin af aan van beiden kwaliteiten kunt inzetten en valkuilen kunt afzwakken. Dat leggen we zo meteen verder uit.

Als je zelf een uitzendbureau hebt opgebouwd, zul je vroeg of laat toch personeel moeten aannemen. Dat hoort immers bij groei. Kijk kritisch naar jezelf en bepaal hoe jouw ideale collega moet functioneren. Je wil uiteindelijk natuurlijk een sterk team zijn!

Ga goed na wat jouw sterke punten en valkuilen zijn en ga op zoek naar iemand waarbij dat is omgedraaid. Stel: jij bent erg sociaal en houdt van contact onderhouden. Het liefst ga je dagelijks bij klanten langs. Een valkuil is dat je te weinig op kantoor bent en geen tijd hebt om alle afspraken op te volgen. In dat geval moet je dus een medewerker hebben die goed is in administratieve taken en opvolging. Zo haal je het maximale uit elkaar, waardoor je uiteindelijk het makkelijkst groei kunt behalen. Waar de één constant klanten werft, zorgt de ander dat deze klanten worden opgevangen en verder geholpen.

3. Zorg voor een helder kostenoverzicht

Dit is niet per se een groeimogelijkheid, maar meer een noodzakelijk iets. Zoals elk bedrijf moet je helder hebben wat je kosten zijn en welke overbodig zijn. Zeker als uitzender is dat belangrijk, je wil natuurlijk alle risico’s dekken. Het zal niet nodig zijn maar je wil wel echt op het ergste zijn voorbereid, anders kunnen dit soort dingen voor faillissement zorgen.

De opstart kan erg duur zijn als je alles direct aanschaft. Hierbij kun je denken aan dekking van werkgeversrisico’s of bijvoorbeeld software. Hier zijn gelukkig oplossingen voor. Daar komen we op het volgende punt bij terug.

4. Overweeg het inschakelen van een backofficepartij

Als starter is het inschakelen van een backofficepartij een hele interessante optie. Jij hoeft geen gepersonaliseerde software aan te schaffen, geen werkgeversrisico’s te dekken, geen debiteurenfinanciering nodig, en een Backofficepartij kan ook het aanspreekpunt zijn bij moeilijke vraagstukken.
Door een Backofficepartij in te schakelen, bewaar je de focus. Je hoeft je niet druk te maken over software, verloning of moeilijke vragen. Hierdoor kun jij meer aandacht schenken aan nieuwe uitzendkrachten en nieuwe inleners. Dat zorgt ervoor dat jij gewoon kunt blijven groeien!

Bij BackOfficer kunnen we ook alles regelen rondom jouw uitzendbureau. Van software tot aan verloning en van de moeilijkste vraagstukken tot aan voorfinanciering. Benieuwd wat we voor je kunnen betekenen?

Ben je aan het oriënteren voor een backofficepartij en wil je meer weten over de prijzen? Wij zijn volledig transparant, onze prijzen kun je direct zien. Zonder je gegevens achter te laten of in te moeten loggen. Bereken hieronder jouw prijs!

5. Zorg voor kennis en timing

De uitzendbranche is constant in beweging. Het is als uitzender belangrijk om constant up-to-date te blijven. Dit is niet alleen noodzakelijk, maar draagt ook nog eens bij aan jouw groei. De wet- en regelgeving veranderd veel, door hier goed zicht op te hebben kun jij kansen zien. Door er direct op in te spelen, start jij jouw uitzendbureau met succes. Op die manier kun jij het verschil maken.

Wij helpen ook graag een handje! Bij BackOfficer houden we ons blog up-to-date met de laatste ontwikkelingen in de uitzendbranche. Daarnaast hebben we ook factsheets die dieper ingaan op een bepaald onderwerp. Denk aan WAB, de ET-regeling of de regels rondom Oekraïnse vluchtelingen en werk.

6. Naamsbekendheid komt niet vanzelf

Netwerk en naamsbekendheid zijn belangrijk en komen niet zomaar aangevlogen. Als uitzender draagt naamsbekendheid veel bij aan jouw succes. Om te beginnen is het goed om digitaal vindbaar te zijn. Dat begint bij een website. Het is belangrijk om betrouwbaar over te komen, dat begint bij het vermelden van je contactgegevens. Daarnaast is vindbaarheid ook een belangrijk punt, zodat inleners en uitzendkrachten direct op jouw website terecht komen.

Aangezien je als uitzender met twee doelgroepen te maken hebt, is het belangrijk om een duidelijke websitestructuur te hebben. Een gedeelte voor werkgevers en een gedeelte voor uitzendkrachten.

Om een boost te geven aan jouw merk kun je marketing uitbreiden naar social media. Dit is een laagdrempelige manier om je netwerk te vergroten. Tegenwoordig vindt ook veel personeelswerving plaats via social mediakanalen. Online recruitment marketing. Dit is een mooie kans als je het goed aanpakt. Zeker met deze spanning op de arbeidsmarkt kun je op deze manier uitblinken!

7. Uitzenden is topsport

Heel kort maar krachtig; “werk hard en ga er voor!”. Of je nu kleiner of wat groter bent. Dit geldt voor veel ondernemers overigens maar zeker voor uitzenders. Er is altijd werk te doen. Je bent 24/7 met inleners, kandidaten en uitzendkrachten in de weer. Oh ja, en dan dien je af en toe ook nog eens de administratie bij te werken en contact te hebben met je backofficepartij of degene die alle verloningen en contracten doet. Overigens in alle gevallen kan BackOfficer jou helpen om te zorgen dat jij meer lucht krijgt.

BackOfficer tot je dienst!

Heb je meer praktische vragen rondom uitzenden en wil je telefonisch overleg, dan kun je natuurlijk ook contact met ons opnemen – info@backofficer.nl of direct met BackOfficer op +31 (0)85 5803 873

 

Meet your BackOfficer

Wij zijn er. Altijd. Fysiek op afstand, maar gevoelsmatig heel dichtbij. De pro waar jij in jouw strijd om marktaandeel onvoorwaardelijk op kunt bouwen. Van wie jij binnen een paar dagen na onze kennismaking zult zeggen: ‘Had ik jullie maar eerder ontmoet!’